Wednesday, March 31, 2004

Ada Apa Dengan Filem Seram??

Terus terang aku katakan aku bukanlah seorang peminat cerita-cerita hantu. Tapi entah kenapa semalam aku ikutkan kata hati menonton cerita seram tempatan bile diajak dek kawan-kawan. Misteri Jeram Lesung jadi pilihan diorang. Penat je aku tertakut-takut nak tengok sebab cerita tu memang mengecewakan. Kisah seorang pemuda yang tak lepas kasih pada bekas teman wanitanya yang telah pun menjadi isteri orang dan meninggal ketika melahirkan anak. Pemuda yang wataknya di bawa oleh Opie Zami tu kemudiannya memakukan sebatang paku pada bekas teman wanitanya yang telah pun menjadi pontianak. Jalan cerita dah ok tapi penekanan pada watak dan penceritaan sangat lemah.
Petang tadi pulak, kawan aku ajak lagi menonton cerita seram lagi. Kali ni cerita Seriau hasil tangan Elly Suriati. Kalau Misteri Jeram Lesung mengecewakan aku, Seriau pulak seribu juta kali mengecewakan. Motif cerita yang tak jelas, hantu tah yang mana-mana pun tak tau, kesinambungan cerita pun hancur. Penekanan karakter dan tujuan setiap watak cukup kacau. AhhÖcukup tertekan rasanya lepas habis menonton.
Susah sangat ke nak buat cerita hantu dan seram? Bak kata kawan aku, ambil saja contoh cerita hantu yang simple seperti cerita hantu di asrama, dan olah semula dengan garapan yang lebih mantap. Tahla..aku bukan pembikin filem tapi pada aku kalau direktor cuba tdiak berfikir terlalu kompleks dalam usaha untuk memutarbelitkan cerita untuk membangkitkan situasi suspen tapi lebih memberi tumpuan pada kekuatan watak dan kesinambungan babak, cerita yang simple pun pasti boleh mencapai box office! Ambil saja cerita Angin Sepi Ke Kota London (ke Sepi Angin Ke Kota London?). Satu drama yang cukup berkesan sekali pun tanpa barisan pelakon yang ëboleh jualí, mekap pun amik ada saja, lighting ala kadar. Kekuatan watak yang ditekankan dan karakter yang jelas cukup buat kita menggapai kotak tisu.
HemÖini lah kadang-kadang yang jadi masalah kita. Bukan kita tak nak sokong hasil tempatan tapi lazimnya ia mengecewakan. Tapi jangan lah kita berputus asa pulak. Teruskan menonton filem import (hahaha) tapi jangan lupa pulak ngan filem tempatan!!

p/s Nasib baik BULI ada untuk ëmencoverí kemarahan hati terhadap filem tempatan!